Rand Fishkin på Moz förutspår vad som kommer hända inom SEO under 2017. Det här inslaget är ett återkommande tema och det är spännande och intressant att när året gått se vad som blev sant och inte. Hans förutsägelser för 2016 stämde ganska bra med fler träffar än missar. Vi får hålla koll och se om spådomarna inför 2017 faller lika väl ut.

Rand Fishkins 8 spådomar inför 2017

#1 Inom 12 månader kommer röststyrt sök stå för mer än 25 % av alla googlesökningar i USA. Trots detta kommer sök på stationära enheter vara oförändrat medan mobilsök (utan röststyrning) kommer öka.

Fishkin säger själv att det är lite vågat att tro att röststyrt sök inte kommer ta andelar från de andra söktyperna. Redan idag är 20-25 % av alla sökningar röstaktiverade. Vidare skriver Fishkin att röstsökningarna är den första tekniska förändringen som på riktigt kan förändra hela spelplanen för SEO. De senaste 20 åren har SEO-marknaden vuxit, men om den här nya söktypen börjar kannibalisera på traditionellt sök kan vi stå inför en förändring som få är förberedda på.

#2 Google kommer fortsatt vara den största källan till webtrafik med minst 5X+. Varken Facebook eller någon annan kommer kunna konkurrera.

Similar Webs statistik på webtrafik talar ett tydligt språk.

587580a513f190.29238303

Om vi bortser från ”direct” – trafik som kan härstamma från många olika källor; till exempel från att någon öppnar sin browser och laddar flikar. Nedanför ”direct” är där vi börjar hitta viktig data. Där ser vi att Google är 11 gånger stå stort som Facebook. Fishkin förutspår alltså att Google kommer fortsätta dominera, oavsett vad Facebook, Snapchat eller Amazon själva förutspår i sina prognoser.

#3 Inom Marketing Technology kommer vi inte se särskilt mycket konsolidering (färre som lämnar marknaden och färre uppköp, procentuellt sett, än 2015 eller 2016), men det kommer bli minst en stor exit eller börsnotering bland mjukvaruföretagen för SEO.

Scott Brinker har varit hjälpsam nog att följa utvecklingen i mjukvarulandskapet under det senaste årtiondet. Det har varit en enorm tillströmning av nya företag och produkter på marknaden. Konstigt nog, säger Rand Fishkin, har SEO alltid varit en relativt liten spelare på den här enorma marknaden. På listan här är den stora majoriteten privatägda företag utan några extra finansiärer och de har en individuell omsättning på mindre än 1 miljon USD. Det finns några större fiskar i stimmet, men i alla andra kategorier inom marketing tech finns det åtminstone en spelare som är 2-10 gånger större än hela SEO-kategorin tillsammans.

58757c866fb8b2.56183649

Delvis beror detta på att väldigt få entreprenörer inom den här sektorn har använt sig av riskkapital. Det har också delvis att göra med att SEO-branschen är beroende av Google, vilket skapar en risk som många, såväl entreprenörer som investerare, inte vill ta. Som grädde på moset har SEO-branschen på grund av ett fåtal riktigt oseriösa spelare även fått ett dåligt rykte.

#4 Google kommer erbjuda betalda sökannonser i featured snippets, knowledge graph och/eller karusellerna.

Under 2016 lade Google bland annat till shopping ads i bildsöket och ökade antalet toppannonser via AdWords till fyra (som nu fullständigt dominerar många SERPs above fold). Trots detta har CTR för betalda tjänster legat ganska still och har inte ökat nämnvärt. Troligtvis kommer Google därför erbjuda fler platser för annonserna att synas på.

#5 Amazon Search kommer ha 4 % eller mer av Googles sökvolym innan året är slut.

Många har sett rapporten som visar att Amazon Search är platsen där konsumenter väljer att börja sitt letande efter produkter snarare än att de besöker Google för produktsök. Rapporten baseras tyvärr på data från enkätundersökningar och de ger sällan helt tillförlitliga svar.

Moz har däremot gjort egna undersökningar baserade på clickstream data. De visar att amazon har ungefär 2 % av Googles sökvolym. Naturligtvis kan det vara så att endast en mycket liten del av googlesökningar faktiskt handlar om produktsök, men Fishkin tror ändå att Google fortfarande är störst. Men tack vare Alexa/Echo och Amazons formidabla strategi med Amazon Prime tror Fishkin att Amazon search kommer öka sin sökvolym massivt och under året dubbla resultatet de hade i somras.

#6 Twitter kommer förbli oberoende och kommer fortfarande vara det mest populära och värdefulla nätverket för utgivare och influencers.

Just nu är det inne att tycka illa om Twitter, säger Fishkin. Aktiepriset har gått ner, tillväxten har varit blygsam. Troll använder flitigt plattformen medan Twitters ledare fortsätter att fokusera på yttrandefrihet istället för att göra plattformen bättre för utsatta och marginaliserade grupper. Buzzfeed har tidigare rapporterat om denna kulturella splittring på nätverket.

Trots detta hävdar Fishkin att Twitter kommer fortsätta att vara en kraftfull plattform. Det är en öppen plattform till skillnad från Facebook, Instagram och Snapchat som har ganska slutna ekosystem vilket ger ett enormt övertag i mediesfären.

Twitter ska ha öppnat upp för försäljning, men det har inte varit någon större rush bland budgivare. Deras tillväxt kommer att fortsätta, men hålla sig på en blygsam nivå jämfört med vad Wall Street önskar.

#7 Topp 10 för populära mobilappar kommer förbli nästintill oförändrad under 2017, med som mest ett nytt tillskott och färre än fyra positionsförändringar.

Appar har varit viktiga för många stora varumärken, marknadsförare och såklart appskapare. De tar upp större delen av tiden som användare spenderar på sin mobil, men förutom spelappar så går nästan all tid till de 10 apparna som befinner sig överst på topplistan.

58757ad5a52a54.52970367

Nielsen har rapporterat att Amazon tog sig in på topplistan under 2016, men förutom det har det varit ganska stillsamt under det gångna året.

Google och Facebook äger 8 av 10 appar på topplistan och står för 90 % av all appaktivitet. Fishkin förutspår att det kommer fortsätta vara lika stillastående under 2017 som det var under 2016. Appar hade tidigare förväntats ta över SERPs, men den trenden föll platt och verkar nu till största delen ha övergetts helt.

#8 2017 är året då Google erkänner offentligt att engagemang-data används som en del i deras rankningssystem, inte bara för träning/inlärning.

Under 2016 har Google backat lite angående pogosticking och dess betydelse för rankningsdata. Paul Haahr tog bland annat upp detta.

587590852bd914.80017119

Sedan dess har Google i allt mindre utsträckning förnekat datans användande, men en del har fortfarande hävdat på Twitter och i officiella debatter att klickdata inte kan påverka rankningar. Fishkin säger sig ha gjort flera tester som bevisar att pogosticking påverkar rankning, men är ändå glad för att Google under de senaste åren jobbat för att uttrycka sig mindre missledande kring frågor som denna. Vidare skriver han att om Google faktiskt talar om hur det ligger till med engagemangsdata kan det ha en positiv effekt på hur många väljer att skapa och visa sitt innehåll online.

 

Om du vill läsa mer om Rand Fishkins förutsägelser för 2017 och hur hans förutsägelser för 2016 föll ut kan du läsa om det här.