Kunder överger dagligen fyllda varukorgar hos e-handlare. Bara en tredjedel av alla potentiella kunder tar sig till kassan utan att överge varor. På mobila enheter är risken särskilt hög att kunden väljer att lämna sin fulla kundkorg. Ingen tycker att det här är särskilt rolig statistik och det finns flera olika saker som kan avskräcka kunder och skrämma iväg dem.

Problemet kan ligga i hur din check-out-process ser ut. Vi kikar på några vanliga problem och deras lösningar:

1. Svårt att hitta till kassan

Lösning: Gör inte dina call-to-action-knappar för subtila. Framför allt inte knapparna för att lägga saker i varukorgen och för att gå vidare till kassan. Du kan göra dem tydligare genom att till exempel göra dem större eller använda en färg som sticker ut. Tydliga call-to-action-element sänker risken att varukorgen överges med 33 procent.

2. Kunderna känner sig otrygga med hanteringen av personuppgifter

Lösning: Visa tydligt din hemsidas säkerhetsfunktioner genom att visa upp ikonerna till dina säkerhetslösningar. Ha välkända och förtroendeingivande betalningslösningar bland dina val i kassan. När kunden känner sig trygg ökar värdet av varukorgen med upp till 16 procent.

3. Det krävs för många klick för att checka ut

Lösning: Förenkla utcheckningen genom att ta bort onödiga klick och länkar som kan leda kunden bort från målet. En enklare navigation i webbplatsens kassa ökar konverteringen med 12 procent.

4. Kunden tvingas skapa ett konto

Lösning: Låt kunden checka ut som besökare. Så lätt är det. Fråga istället i slutet av köpet om de vill skapa ett konto. När möjligheten finns att checka ut som besökare utan att behöva skapa ett konto eller logga in ökar konverteringen med hela 45 procent.

5. Det är oklart hur returer hanteras

Lösning: Så många som 63 procent av alla nätshoppare undersöker hur det fungerar med returer innan de handlar. Dölj inte den här informationen i finstilt text utan underlätta för kunden genom att göra infon lättåtkomlig, men inte distraherande.

 

Slutligen – ge inte upp på kunden om den trots allt överger sin varukorg. Använd remarketing för att påminna kunden om din butik och dess favoriter. Skicka e-post för att påminna personen. Om kontakten upplevs som personlig och används på rätt sätt resulterar den ofta i köp. Erbjud gratis frakt. Det kan tyckas som en liten rabatt, men det är något som verkligen triggar många kunder till köp. Upp till 77 procent av konsumenter säger att de skulle återvända till sin övergivna varukorg om de erbjöds gratis frakt.

 

Källa: Ripen eCommerce