Många är intresserade av vilka faktorer som är viktiga att jobba extra med för att öka chansen att ranka högre hos sökmotorerna. Det har gjorts en hel del studier, inte minst av Moz och Searchmetrics. Studierna är fantastiska, men det är otroligt mycket information att sätta sig in i. De flesta har inte tid att på egen hand sätta sig in i alla detaljer kring detta.

Många användare letar efter den där enkla drömlösningen som genom ett trollslag ska lösa allt. Posta en sak varje torsdag klockan 15 så blir allt frid och fröjd. Tyvärr finns det inga sådana genvägar och enkla lösningar, men det finns förenklade sätt att se på det hela. Det handlar om att hitta det viktigaste i den stora massan av information och strategier för att sedan fokusera på detta.

Vad säger Google?

Vad är egentligen viktigast? I en video från mars 2016 säger Andrey Lippatsev rakt ut att det är content och inkommande länkar som är viktigast. Så enkelt är det – men vad innebär det? De här två sakerna hänger ihop och här tittar vi lite på en förenklad modell som kan visa vad det är du bör fokusera på.

Vad är bra content?

Det finns oändligt mycket att skriva om content och hur det kan göras bra. Vi kan ändå koka ner det till en kärna:

  1. Relevans
  2. Kvalité
  3. Den övergripande upplevelsen av innehållet

Även om det kan tyckas lätt när de är uppradade sådär så krävs det ändå en del jobb för att bemästra dessa tre. Relevans handlar helt enkelt om att vara relevant för din målgrupp och det den söker på. Om målgruppen söker på hundpensionat, men ditt content handlar om att odla krasse så kommer ditt innehåll aldrig visas för målgruppens sökningar. Matcha det dina tilltänkta besökare på webbplatsen letar efter med det innehåll du producerar.

Kvalité är svårt att definiera. Ditt content måste leverera informationen som din målgrupp söker, men samtidigt vara unik för din sida och den ska helst tillföra något nytt. Om du skapar innehåll om något som det redan finns väldigt många hemsidor om så är det mycket svårare att synas.

blogg_koka_agg

Som vi ser här är det kanske inte läge att skapa ännu en grundläggande artikel om hur du kokar ägg. Det finns redan mängder med artiklar om just detta och det blir svårt att synas i mängden. Du vill alltså ha något som är nytt och fräscht, intressant och som levererar ett värde för dina presumtiva besökare. Det är inte lätt att åstadkomma, men det är sällan lätt att vara bäst.

Desto större konkurrens det är inom området där du jobbar desto högre krav ställer det på ditt content eftersom dina konkurrenter naturligtvis också försöker skapa relevant och kvalitativt innehåll. Titta på vad de gör och var lite bättre, försök hitta infallsvinklarna som de missat.

Den tredje delen, den övergripande upplevelsen, innehåller i sin tur olika delar;

  • Är ditt innehåll välorganiserat och lätt att läsa?
  • Kommunicerar det effektivt det du vill säga? Kan besökaren, när den landar på rätt sida, snabbt hitta informationen den söker?

Det handlar inte bara om textens innehåll, men också om hemsidans layout och design. Arrangera hela ditt innehåll med text, bilder och design så att det möter besökarnas behov. Det ska gå snabbt och lätt att hitta det du söker. Hur snabbt kan en besökare till exempel hitta dina kontaktuppgifter?

Varför får länkar särbehandling?

Inkommande länkar är fortfarande ett mått på auktoritet. Det är inte vilka länkar som helst som gör att din webbplats har större chans att ranka högre och länkar av bra kvalité är inte helt enkla att få tag i. För att få en länk och för att behålla den måste någon annan ha en hemsida, välja att modifiera sin webbplats genom att publicera din länk och dessutom vara villig att låta besökare lämna den hemsidan till förmån för din. Det är egentligen ett fantastiskt åtagande från den som länkar din sida och det som motiverar länkningen är troligtvis att innehållet på din sida bedöms ha ett stort värde för den andra sidans besökare.

Länkarna är viktiga och kan vara ett kraftfullt verktyg för att öka din chans att ranka hos sökmotorerna. En del av marknadsföring online är att lyckas att få de här länkarna och sättet på vilket du bäst gör det är genom att:

  1. Producera riktigt bra content
  2. Marknadsföra det effektivt

Att producera ett bra innehåll är för de flesta självklart att sträva mot, men många missar att marknadsföra sitt innehåll. Om fler får chansen att se ditt fantastiska innehåll är chansen också större att fler väljer att dela med sig av det till andra. Försök nå ut med ditt material på dina tillgängliga kanaler och var inte rädd för att visa upp din webbplats och det jobb du lagt ner på den.

Inga enkla lösningar

Som sagt finns det här inga snabba och enkla lösningar. Inget trollspö som magiskt lägger det här pusslet till rätta. Det här är något som de flesta jobbar med långsiktigt över tid. Om du börjar jobba med det tidigt så får dina konkurrenter svårare att jobba ikapp ditt försprång senare. Har du inte börjat än är det hög tid att sätta igång. Även om dina konkurrenter har ett försprång så kan du dra nytta av att titta på vad de gör bra och dåligt när du utformar din egen strategi.