E-barometern Q3 2016 från PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research handlar mycket om julhandeln. Den här intensiva försäljningsperioden är viktig för många företag online. Sammantaget enligt rapporten ser det ut att bli en god jul för många e-handlare. Men såklart går det alltid att optimera för att göra den snäppet bättre.

Nya rekord för julhandeln online

En stor del av årets omsättning kommer för många detaljhandlare från julshoppingen. I år planerar varannan svensk att handla julklappar online och vi förväntas spendera 24 % mer online i år än förra året – då spenderades ungefär 5 miljarder kronor på onlineshopping vid jul.

Det är framför allt de yngre konsumenterna som planerar att handla online. I gruppen 18-29 år kommer ungefär 40 % av julklappsinköpen göras online. Bland den äldre gruppen om 65-79 år sjunker siffran drastiskt till 10 %. Däremot har trenden tidigare år varit att det handlats betydligt fler julklappar online än vad undersökningar inför julhandeln visat.

Bland de som shoppar finns det inom åldersgrupperna också många olika typer av konsumenter; Early birds passar på att handla tidigt, där finns de som jagar fynd runt black friday och cyber monday, de som minutiöst planerar sin shopping och de tidspressade, men köpstarka sista-minuten-shopparna.

Optimera för att nå köpsugna kunder

För att nå alla relevanta målgrupper är det viktigt att se över sin sökmotoroptimering och annonsering. Varannan e-handlare skapar julstämning på sin webbplats och fler borde ta tillfället i akt att göra detta. Julklappstips är till exempel perfekta för att höja din SEO och AdWords-annonsering till nya höjder inför julrushen.

Att optimera för sökmotorer har också blivit än viktigare allteftersom Google valt att lägga mer fokus på mobilvänliga sidor. Shoppandet på mobila enheter ökar stadigt i takt. 21 % av svenskarna e-handlar idag från sin mobil. Det här är en växande kundbas du absolut inte får missa och det är viktigt att anpassa sin sökmotoroptimering för att ranka bra på mobilsökningarna.

Förläng julhandeln online med bra SEO

Som e-handlare är det viktigt att vara ute i god tid. Toppen för julhandeln online förväntas inträffa 1-9 december, medan den för handeln i stort inträffar 10-16 december. Bygg tidigt upp en trygghet hos kunden för din förmåga att leverera. Det är just rädslan för försenade leveranser som gör att konsumenter handlar tidigare online och även slutar handla tidigare. Var tydlig med sista beställningsdatum och vad leveranstiderna är för att förlänga ditt försäljningsfönster.

Bara 3 % av konsumenterna tror att det går att beställa julklappar efter 20 december. Detta trots att det då är tre vardagar kvar till julafton. Använd din förmåga att leverera i julannonser i sökmotorerna för att locka kunder.

Se till att skapa julstämning för att höja din SEO. Se till att synas ordentligt i julhandeln online. Med försäljningen som förväntas inför julen 2016 vill du inte missa att optimera i tid.