Inom digital marknadsföring är det en självklarhet att mäta och analysera trafik. Vi kollar med samma självklarhet specifika interaktioner på hemsidan samtidigt som fler och fler sätter tydliga mål för vad de vill åstadkomma med sin webbplats. Vi vet i stor utsträckning vad som händer på hemsidan. Ändå är det många som har svårt att optimera användarvänligheten. Många vet vad som händer, men inte varför. Statistik på när kunden lämnar sidan har du – men varför gjorde den det? Här kommer beteendeanalys in i bilden och de kan leverera viktiga svar och sanningar.

Varför lämnar besökare en sida i förtid?

Det finns oändligt många hemsidor att välja mellan på internet. Om den du besöker inte uppfyller dina förväntningar är det jättelätt att surfa vidare till nästa sida. Som användare har vi blivit bortskämda med att ha omedelbar tillgång till bra content och det krävs inte särskilt mycket strul på en webbplats för att vi ska överge den och klicka vidare. Det har nästan blivit ett ryggmärgsbeteende att hoppa tillbaka till googlesökningen när någonting krånglat.

67 % av de som shoppar online överger en webbplats om den krånglar.

På mobila enheter stiger siffran till 97 %.

Genom statistik och analys vet vi var besökaren lämnar sidan. Vi ser vad som händer, men får inte riktigt hela bilden utan att fråga oss varför personen lämnade. Genom beteendeanalyser kan vi få reda på vilka av hemsidans element som fungerar – och vilka som inte gör det.

En av de största utmaningarna med marknadsföring online är att förstå sina kunder. Fokus ligger ofta på att driva trafik till sidan. För att få en konvertering krävs dock mer än att någon faktiskt bara klickar in på hemsidan. Vi måste fokusera på användarvänlighet som en del av vägen till konvertering och beteendeanalys är ett smart verktyg att använda sig av.

Placeringen av en bild med tillhörande textruta kan förvirra besökaren. Den klickar på bilden för att komma vidare, men det är i textrutan länken egentligen finns. Vi ser att personen lämnade från den sidan. Hur får vi reda på att det var förvirringen med bilden och textrutan som orsakade det?

På Konvertex jobbar vi bland annat med:

  • Heatmaps – en visuell vy av hur besökare navigerar hemsidan där populära element att interagera med visas tydligt.
  • Formulärmätningar – ett sätt att göra formulär användarvänliga genom att titta på vilka rutor som fylls i eller inte, hur lång tid det tar med mera.
  • Inspelningar – följ en enskild besökare på hemsidan och studera i detalj vad som intresserar och engagerar.

Det här är inte allt vi gör inom beteendeanalys, men de här delarna har varit populära hos våra kunder. Vi ser också hur beteendeanalysen tillsammans med vårt arbete med statistik inom Google Analytics blir ett kraftfullt verktyg för utveckling. Det ger också möjligheter att sätta tydliga, mätbara mål där SEO och användarvänlighet optimeras i samklang.