Sommaren har precis lidit mot sitt slut och nu är den perfekta tidpunkten att börja förbereda inför julens AdWords-annonser i Q4. Sätt igång redan nu, få ett försprång med PPC-marknadsföringen och fira julen i lugn och ro!

Enligt Google börjar faktiskt var fjärde konsument julhandla redan i oktober. Mot slutet av november är hälften redan färdiga med sin shopping. Stora märken och företag försöker alltid att aggressivt dominera annonsmarknaden. Genom att vara ute i god tid kan du skaffa dig ett försprång och ett övertag – även med en mindre budget.

Testa dina planer och AdWords-annonser redan nu. Här får du lite tips som gör det lättare att komma igång!

 

Fem snabba tips för AdWords-test:

  1. Märk dina annonser för testning. På en grundläggande nivå, använd [Control] och [Test #] – vad du än behöver för att snabbt kunna orientera dig i dashboarden.
  2. Skriv inte över existerande annonsgrupper eller kampanjer. Använd alltid en ny annons för att enkelt kunna jämföra data.
  3. Liten budget? Istället för att testa med en låg budget jämt fördelad över veckan kan det vara bättre att investera hela budgeten på en dag för en mer intensiv analys. Då kan du också ta mer tid på dig att gå igenom resultaten.
  4. Tålamod. Vänta på data innan du utser en vinnare. Om du känner dig osäker på när du faktiskt har en vinnare kan du använda den här sidan för att kalkylera det.
  5. Om du testar creatives så sätt manuellt inställningen på ”rotate evenly indefinitely” eftersom Google kan råka att automatiskt välja en vinnare för tidigt och genom att leverera den oftare ge missvisande resultat i slutändan.

 

Test 1: Anpassa efter enhet – var konverterar målgruppen?

Människor beter sig naturligt olika på olika enheter. Mobiltelefonen finns med överallt och gör det lätt att titta på hemsidor var som helst, men många väljer av olika anledningar att genomföra själva köpet när de sitter vid en dator istället. För många känns det kanske tryggare. I vissa undersökningar är datoranvändare faktiskt fyra gånger mer benägna att konvertera än de som surfar på mobiltelefonen. Oavsett hur statistiken ser ut så är det ändå din data som du ska basera din annonsering på. Lär känna din målgrupp och hur de beter sig.

Titta på tre saker när du planerar dina AdWords-kampanjer för Q4:

  1. Hur konverterar din sida på olika enheter?
  2. Hur konverterade din sida under Q4 föregående år?
  3. Hur fungerar dina testannonser på olika enheter över kommande veckor?

Om du vill få ut det mesta av din investering under julhandeln – hitta vilken enhet som är mest effektiv för dig och håll dig till den.

 

Test 2: Öka CTR och driv trafik med utökade annonstexter

Under Google Summit 2016 utlovades att annonsörer skulle få två rubrikrader med 30 tecken var och en beskrivning som får innehålla upp till 80 tecken. Google har hållit vad de lovat och vissa mätningar har visat en ökning av CTR med 16 % tack vare den nya annonsdesignen.

Ta tillfället i akt och experimentera med hur det nya annonsformatet kan användas för att göra dina annonser ännu lite bättre. Googles egna tips för de nya AdWords-annonserna kan användas som matnyttiga råd:

  1. Fokusera dina tester främst på titelraderna och deras innehåll.
  2. Lägg inte bara till en extra rad på befintlig annons – ompröva hela din annonsdesign och leverera mer värdefullt innehåll nu när du har chansen.

 

Test 3: Responsiva Annonsenheter – nå din målgrupp genom att kunna synas på fler ställen

De nya responsiva annonserna från Google skapas för att automatiskt kunna anpassa sig baserat på kontext där de visas. Genom att anpassa sig till format kan annonsen synas mycket bredare, men ändå inom samma fokusgrupp.

Som du säkert vet så finns det flera sätt att nå användare inom displaynätverket:

  1. Intressebaserat: nå personer baserat på vad de är intresserade av.
  2. Köpstarka målgrupper: fokusera på de som söker efter det du säljer.
  3. Ämnesbaserat: Visa dina annonser på sidor som matchar ett visst ämne.
  4. Nyckelord: Visa dina annonser på sidor som innehåller dina nyckelord.
  5. Utvalda sidor: Välj specifika delar av displaynätverket där du vet att din målgrupp finns.

Tidigare var det svårare att nå ut brett i displaynätverket. Om annonserna och dess bilder inte var i rätt storlek och format har de inte kunnat visas överallt. Genom att följa Googles anvisningar kan du nå en mycket bredare publik samtidigt som du fortfarande kan fokusera på dina målgrupper och nyckelord.

Det här är vad du behöver få med:

  • En kort rubrik under 25 tecken i längd.
  • En lång rubrik under 90 tecken i längd.
  • En beskrivning på upp till 90 tecken.
  • En bild i 1,91:1 format, rekommenderad storlek 1200 x 628.
  • Företagets namn.
  • Landningssida/URL.
  • Det här är valfritt, men du kan också lägga till företagets logotyp.

Håll ett öga på hur annonserna faller ut. Börja brett och använd sedan dina rapporter för att skala bort det som inte genererar konvertering.

Börja testa och börja tidigt! I julhandelns konkurrens är det värt mycket att vara förberedd och först på pucken!