Efter flera års arbete med att göra det attraktivt för företag att skapa mobilvänliga hemsidor tänker Google nu ta ännu ett steg mot en bättre användarupplevelse. Vi är redan vana att bland toppresultaten på sökningar i Google hitta sidor som är anpassade för mobila enheter. Du behöver inte zooma i texten och klickbara element ligger med lagom avstånd så det är lättare att klicka på det du är intresserad av. Även om sidorna följer sådana riktlinjer så är det är många webbplatser som använder popups som Google anser försämrar användarvänligheten. Nu kan popups börja påverka webbplatsens rankning.

Även mobilanpassade sidor kan få sänkt rankning

Majoriteten av sidorna är lättnavigerade och du kan läsa texten utan att zooma, men Google har uppmärksammat att många sidor använder olika typer av popups och popovers som stör användarna. Även om webbplatsens innehåll finns där under och är indexerbart så döljs ofta detta content av popups och det blir ett frustrationsmoment för besökarna eftersom de inte kan se informationen de förväntade sig att hitta.

Efter 10 januari 2017 finns risken att en hemsida tappar i rank om den använder sig av den här metoden. Några exempel på tekniker som identifierats av Google och som stör användarvänligheten är:

  • En popup som täcker sidans huvudsakliga innehåll och som dyker upp antingen direkt när besökaren surfar till sidan eller under tiden besökaren navigerar sidan.
  • En popup som användaren måste klicka bort innan den kan komma åt sidans huvudsakliga innehåll.
  • Användandet av en layout som gör att sidan above the fold ser ut som en popup som måste klickas bort och det egentliga innehållet döljs below the fold.

Exempelbilder på tekniker som kan ge sänkt rank:

Screenshot_083116_070419_AM

Däremot finns det tekniker som, när de används ansvarsfullt, inte kommer påverka hemsidans rankning:

  • Popups relaterade till juridisk information så som godkännande av cookies eller åldersverifikation.
  • Loginrutor på sidor där innehållet inte är publikt och därmed inte indexerbart, till exempel privat innehåll som email eller icke indexerbart innehåll bakom en paywall.
  • Banners som tar upp en rimlig mängd av skärmens yta och som är lätta att klicka bort, till exempel banners i Safari och Chrome som indikerar att hemsidan finns som app.

Exempel på popups som inte påverkar hemsidans rank:

Screenshot_083116_070335_AM

Bilder hämtade från Google.