Många använder content som ett verktyg för att driva trafik och som en del av sin marknadsföring online. Det fungerar jättebra för att ranka högre på organiskt sök och det är såklart alltid en bra strategi att ha i grunden. I jakten på högre rank hos sökmotorerna är det dock lätt att tappa fokus på att sidans innehåll inte bara ska leda trafik utan också skapa konvertering. Även om ditt content är perfekt optimerat för sökmotorernas algoritmer så kanske det inte leder besökare mot det mål du är ute efter. Många webbplatser har mål som involverar någon form av call to action; försäljning, skriva upp sig på listan för nyhetsbrev eller kanske lämna kontaktuppgifter. Det content du har på hemsidan ska stötta sidans övergripande mål.

writing-1209121_960_720

Steg 1: Skapa tilltalande innehåll

Självklart ska du alltid tänka på din SEO när du skapar content, men skapa ett innehåll med mening, inte bara en text som är ett SEO-spam. Det är inte helt enkelt att skapa innehåll som levererar bra SEO och som tilltalar besökare, men för effektiv onlinemarknadsföring behöver texten ändå göra både och.

Försök ta reda på vad din målgrupp söker efter och undrar över. LinkedIn Groups är en plats som kan fungera som ett forum för att hitta de frågor internetanvändare söker svar på och de lösningar de är ute efter. Google Keyword Planner är också en fantastisk resurs; Vilka nyckelord och fraser söks det på? Gör en egen sökning på samma ord och fraser. Finns det bra svar på frågorna? Hur kan du vinkla ditt content för att ge ett bättre svar?

search-engine-optimization-1521126_960_720

Steg 2: Optimera för organiskt sök

Eftersom du gjort förarbetet så vet du redan vilka nyckelord det är du jobbar med. Det gör det enkelt att dubbelkolla textmaterial så allt är med. Bilder som inte är optimerade är däremot ett ganska vanligt problem som direkt påverkar hur snabbt webbplatsen laddar. Om hemsidans hastighet påverkas negativt kan det också påverka rankningen negativt. Håll koll på hur stora bilderna är!

Om du använder ett Content Management System (CMS) så som WordPress finns det oftast inställningar som låter dig, som administratör, begränsa filstorleken på uppladdade bilder. På det viset kan inte för stora bilder smyga sig in om ni till exempel är flera personer som uppdaterar sidans innehåll.

Ett annat sätt att optimera innehållet är att analaysera dess fyllighet. Pluginet Yoast för WordPress är ett fiffigt verktyg som ger en slags checklista för grundläggande SEO. Det ger ingen exakt formel, men värdefulla tips på hur textinnehållet kan optimeras.

calculator-385506_960_720

Steg 3: Få ditt content att konvertera

När du skapat och optimerat ditt content och det börjar driva trafik behöver du dubbelkolla att det skapar konvertering. Just det här steget förbises ofta. Gör du steg 1 och 2 bra får du förhoppningsvis mycket trafik via organiskt sök, men det betyder inte att besökaren automatiskt konverterar. Ett blogginlägg kan ha tiotusentals träffar utan att någon av besökarna uppfyller något utav hemsidans faktiska mål.

Sätt upp mål i Analytics så du vet vad som händer och varför. Genom att formulera tydliga och mätbara mål i Google Analytics ser du vad som fungerar och vad som inte gör det. Utan mål investerar du tid och resurser utan att någonsin veta om det ger avkastning. Målet med innehållet du skapade var ändå någon form av konvertering, eller hur?

Textbaserade länkar kan leda besökare vidare till sidor där de konverterar. En banner som gör reklam för ditt nyhetsbrev kan upplysa besökaren om att möjligheten att prenumerera finns. De kanske inte skrivit upp sig på listan eftersom de helt enkelt inte vet att den existerar. En popover- eller popupruta kan generera konvertering eller i vissa fall uppfattas som störande och distraherande – men det vet du inte förrän du testat. Prova olika tekniker och idéer och se vad som genererar den konvertering du är ute efter. Tack vare dina tydligt uppsatta mål blir det lättare att experimentera!

Till syvende och sist

Content bör vara en del av strategin för marknadsföring online om den inte redan är det. Produktinformation, texter på hemsidan, information om företaget – allt leder mot konverteringsmålet. Det är viktigt att hela tiden ha det i åtanke när du skapar innehåll. Allt på sidan måste vara en naturlig del av det som leder besökaren mot ditt uppsatta mål. Genom att tänka på det redan från början undviker du att slösa tid och resurser på saker som i slutändan kanske är helt irrelevanta för vad du vill åstadkomma.