18 maj samlade Google hundratals utvecklare på den årliga utvecklarkonferensen Google I/O. Det diskuterades bland annat artificiell intelligens, röstigenkänning, översättning och nya produktlanseringar – Google Home, Google assistant och Allo.

Google Home är svaret på Amazons Echo. Det är en pryl som ser ut som en liten högtalare. Den lyssnar till kommandon, svarar på frågor genom användning av Google sök, hanterar olika funktioner i hemmet, spelar musik och kan hjälpa till med schemaläggning genom den nya plattformen Google assistant.

Allo är en ny chat-app från Google. Den lär sig av hur du använder den för att kommunicera med andra och kan hjälpa dig med att till exempel schemalägga möten eller hitta restauranger i närheten av där du befinner dig. Appen fungerar tillsammans med Google assistant för att hantera ditt schema och ta fram information du söker. Allo använder sig även av Smart Reply – en ny funktion som producerar snabba svar att skicka via text baserat på ett mottaget meddelandes innehåll och på hur du brukar uttrycka dig.

Det finns nog ingen som undgått hur viktigt det blivit att synas i sökningar på mobilen. Hälften av googlesökningar kommer nu från mobila enheter och en femtedel av dem görs via röststyrning, hävdar Sundar Pichai, Googles CEO. Röststyrningen har tagit sökfunktionen bortom den lilla vita textrutan och med mobila enheter finns sökfunktionen alltid tillgänglig – även när vi är på språng. Vi vet att det här har gjort lokalt sök viktigt inom många branscher, men nu kommer ännu en utmaning; att anpassa sökmotoroptimeringen till hur människor uttrycker sig i dagligt tal.

Naturligt språkbruk och maskininlärning

Med röstaktiverat sök och appar som genom maskininlärning förstår naturligt användande av språket kan det dyka upp helt nya sätt att optimera och hitta sökord och sökfraser. Sökningarna blir, tack vare de mobila enheterna, också mer kontextuella.

En sökning via röststyrning kan vara ”bio nära mig” eller ”beställa glutenfri pizza”, kontextuellt och lokalt förankrat. I framtiden kommer vi kanske att intervjua kunder och genom att ställa frågor till dem lära oss vilka ord de själva använder för att beskriva företags olika produkter. Amazons Echo tar redan nu fram recensioner från Yelp och där kan företag testsöka på sig själva för att se hur de ligger till och vilken bild kunder får av företaget vid sådana sökningar.

I röstaktiverat sök använder människor av ett mer naturligt språk än de gör i skrift. Talspråket kommer få en ännu större inverkan och det kommer bli viktigt att känna sina kunder. Med vitt spridda dialekter och olika språkbruk i olika områden kan dialektala ord plötsligt bli värdefulla inom sökoptimeringen för ett lokalt område.

Svenskan är ett litet språk i världen och det dröjer kanske lite längre innan alla funktioner finns tillgängliga för oss. Det ger oss möjligheten att redan nu titta på hur det här utvecklar sig på engelsktalande marknader för att lära oss vad som fungerar bäst. Detta är definitivt någonting att hålla ögonen på för att kunna ligga i framkant när appar som Allo och produkter som Google Home får fäste även här.