Det är nu bekräftat att mobilsidors laddtider kommer bli en faktor i algoritmen som räknar ut mobilsidors användarvänlighet. Gary Illyes från Google pratade om detta 1 juni på Search Market Summit 2016 i Sydney.

Enligt Jennifer Slegg som kontaktat Illyes angående tidsramen för den här uppdateringen så kommer vi se den live inom de närmsta månaderna. Det är ändå över ett år sedan Google började prata om den här faktorn som en del av rankningsvärdet, men nu är förändringen alltså på väg.

Tidigare har användningen av själva mobilsidan varit det Google fokuserat på, men laddtiderna borde vara en naturlig del av mätningsvärdena för en bra upplevelse av webbplatsen. Enligt konversationen mellan Slegg och Illyes är det fortfarande mycket oklart exakt vad mätvärdet bör ligga på för att få en positiv påverkan på rankningen.

Nyheten har medfört en rädsla att uppdateringen istället för att ge sidor med bra laddtider ett extra lyft kommer handla mer om att straffa de som har tröga laddtider. I vilket fall är det nu definitivt dags att som en del av SEO-arbetet också hålla ett öga på laddtiderna och för de som aldrig tidigare tänkt på det här som en faktor brinner det nu i knutarna att optimera hemsidan för mobil.

I takt med att surfandet på mobila enheter har ökat handlar nu mer av sökmotoroptimeringen om den här plattformen. En positiv närvaro på den här arenan har inom vissa branscher redan blivit en avgörande faktor för konvertering och förtjänst.